appartement kopen mallorca

• zonnetje

Hallo allemaal,

ik ben benieuwd of er ook mensen zijn die een appartement hebben gekocht op mallorca.

Ik zou graag ervaringen, tips of informatie willen hebben wat hier allemaal bij komt kijken.

En wat een goed gedeelte van mallorca is voor (jonge) gezinnen. Dus dicht bij een strand, zwembad.

Vriendelijke groet,

zonnetje

• Ronald

Het kopen van een appartement is voor buitenlanders eigenlijk alleen maar haalbaar indien ze zelf beschikken over voldoende middelen om het te financieren. De banken zijn namelijk extreem terughoudend (uitzonderingen daar gelaten) om aan buitenlanders een lening of hypotheek te verstrekken. Als de eigen middelen voorhanden zijn, is het zeker mogelijk om een goede investering te doen, nu de prijzen sterk aan het dalen en meer realistisch dan voorheen zijn.

Hoewel het op zich eenvoudig lijkt om OG te kopen, kunnen er nog al wat adders onder het gras zitten. Ik kom met enige regelmatig panden tegen die zonder de benodigde vergunning zijn gebouwd en/of zijn uitgebreid. Ook bij de notaris moet men zelf zoveel mogelijk de feiten checken, want, anders dan in Nederland, heeft de Spaanse notaris maar een beperkte verificatie-plicht. Als je niet oppast kan het zomaar gebeuren dat je de schulden van de verkoper (bv bij de vereniging van eigenaren of de gemeentelijke belastingen) mee overneemt. Ook met de zogenaamde “Plus Valia” moet men oppassen. Dat is een belasting over de waardestijging van de grond, welke ingevolgde de Wet door de verkoper moet worden betaald. Het komt nog al eens voor dat men in de akte (escritura) deze kosten desondanks voor rekening van de koper laat komen.

Een verder punt van aandacht moet ook zijn de inschrijving van de akte bij het kadaster. In sommige gevallen doet de notaris dit, maar wie het ook doet, zorg er voor dat het zo snel mogelijk gebeurd, want de persoon die bij het kadaster als eigenaar staat ingeschreven is de enige die wettelijk bevoegd is om het OG te verkopen of te bezwaren.

Kort om, als je overweegt om OG te kopen, laat je dan bijstaan door een terzake deskundige!

Groet,

Ronald