weekenje wandelen van Lluc naar Soller

• Bart Beek

Wij gaan een weekendje wandelen in november over de pelgrimspaden van Lluc naar Soller via Tossal Verds. Kan dat nog in november? Is het zwaar? Gewoon GR of veel zoeken? welke kaarten, welke hotel (casa rural ?) etc ,,,alle tips welkom. Alvast bedankt

• Toos

Hallo Bart,

Helaas kan ik je nog geen antwoord geven uit eigen ervaring.

Wel kan ik je vertellen dat wij in maart naar Port Soller zijn geweest en daar 5 dagen gewandeld hebben. Wij gebruiken de Rother gids (duits- of engelstalig). Er wordt veel gedaan aan de bewegwijzering van de routes. Wij liepen o.a van Soller door de kloof van Biniaraix, een prachtige tocht (wel in de regen gelopen….).

In Port Soller is ook een berghut (Muleta), gelegen bij de vuurtoren. Er is trouwens ook een kaart van Kompass (schaal 1:75.000) met een boekje waarin de route beschreven wordt. Verder heb ik veel informatie gevonden op een duits forum:www.mallorca-forum.com, als je je aanmeldt als lid kun je de zoekfunctie gebruiken.

Wij vertrekken 8 november naar Mallorca en slapen o.a. twee nachten in het klooster van Lluc (verder in Alcudia en Pollenca). Het is een schitterend wandeleiland!

Toos

• Bart Beek

Hoi Toos, alvast bedankt.

Wij beginnen met slapen in klooster Lluc en vandaar via Tossal Verds hut GR 221 naar Soller terug. Weet niet of dat handig is, of dat je beter vanuit Soller kunt gaan. Ik zie beschrijvingen vooral vanaf Soller.

Is het daar niet ruw weer in november? Weliswaar ongeveer 18 graden, maar in de bergen?

Bart

• Toos

Op www.weatheronline.nl kun je de statistieken van voorgaande jaren bekijken wat het weer betreft. Ik denk dat je geluk en pech kunt hebben. Wij waren de laatste week van maart voor het eerst op Mallorca en hebben toen twee dagen regen gehad, pech dus. In de bergen heb je dan natuurlijk gauw last van laaghangende bewolking, maar wij hebben toen vooral langs de kust gewandeld. Ook vanuit Soller de kloof van Biniaraix (onderdeel van de GR 221) gelopen, dat is 900 meter stijgen maar het is heel goed te doen. Verder hebben wij van het traject naar Lluc niets gelopen omdat in maart nog geen bussen die kant op gingen. In de Rother gids staat bij de beschrijving van Cuber naar Lluc dat je in die richting 450 m moet stijgen en 700 m moet dalen.Wij hebben in Soller toen een Duitse wanderkarte gekocht (schaal 1:35.000) waarop de hele GR 221 ingetekend is. In juli zijn we ook naar Mallorca geweest en toen met de auto van Lluc naar Soller gereden: het is een prachtig bergachtig maar ook verlaten gebied.

Wij gaan nu nog een keer: van 8 tot 13 november maar blijven meer in de bewoonde wereld.

Toos

• hilde

Beste,

Wij hebben de intentie om de GR221 af te wandelen ( 1 week in september met overnachtingen in de refuges ).

Bijna alle beschrijvingen die te vinden zijn (internet en boeken), volgen de richting Estellencs naar Pollença.

Volgens de officiële instanties zijn de paden echter in beide richtingen gemarkeerd en kan de wandeling ook omgekeerd afgelegd worden.

Denkt u, vanuit uw eigen ervaring, dat er valabele redenen bestaan om het traject NIET in de omgekeerde richting af te leggen?

Dank bij voorbaat voor uw feedback!

Met vriendelijke groeten,

Hilde en Patrice